Lekcje i warsztaty
Lekcje i warsztaty muzealne należą do oferty stałej. Zajęcia odbywają się naszym Muzeum, w budynku dawnej synagogi, pod adresem: ul. Gabriela Narutowicza 31. W zajęciach można uczestniczyć w godzinach od 10.00 do 15.00.
Rezerwacji można dokonać mailowo lub telefonicznie.
tel. 65 529 61 40 w. 3
edukacja@muzeum.leszno.pl.
Rezerwacji można dokonać mailowo lub telefonicznie.
tel. 65 529 61 40 w. 3
edukacja@muzeum.leszno.pl.
Bloki tematyczne lekcji muzealnych
Nauka i wiedza
Celem zajęć jest zaznajomienie uczestników z rozmaitymi typami źródeł historycznych. Zajęcia polegają na analizie obiektów, takich jak ceramika kultury łużyckiej, akta wytworzone przez instytucje i urzędy, korespondencja, pamiętniki, pocztówki, portrety pieczęcie czy prasa.
Zajęcia inspirowane historią przedmiotów codziennego użytku, z wieloma ciekawostkami i zaskakującymi faktami. Wyciągając z muzealnego kufra kolejne tajemnicze przedmioty, opowiadamy o ich przeznaczeniu i – niejednokrotnie – ciekawej historii.
Podczas lekcji uczestnicy słuchają kilku wybranych baśni i podań ludowych z okolic Leszna Rydzyny, Przemętu, Kościana, Krobi. Następnie dzieci samodzielnie tworzą ilustracje do najciekawszego, ich zdaniem utworu.
Kim był konwisarz? Czym zajmował się zdun, a czym druciarz? Na te i wiele innych pytań związanych z dawnymi zawodami spróbujemy znaleźć odpowiedź podczas trwającej lekcji. Omawiając wybrane rzemiosła przeniesiemy się w przeszłość odkrywając wcale nie tak dawny, często jednak zapomniany już świat.
Zajęcia o zasadach dobrego zachowania przy stole oraz w różnych innych sytuacjach, podczas których uczestnicy dowiedzą się m.in. kto podczas powitania pierwszy wyciąga rękę, do czego służą poszczególne sztućce i jak elegancko nakryć stół.
Stary gmach z mnóstwem dawnych przedmiotów. Skąd wzięła się nazwa „muzeum”? Kto w nim pracuje i czym się zajmuje? Skąd biorą się zgromadzone tu przedmioty i po co się je gromadzi? Po rozwianiu tych wątpliwości uczestnicy zajęć otrzymują do rąk kilka ciekawych przedmiotów i postarają się rozszyfrować ich przeznaczenie.
Podczas zajęć dowiemy się czym jest genealogia, jakie są jej metody badawcze, gdzie szukać źródeł. Wspólnie spróbujemy usystematyzować nasze rodzinne powiązania, by pod koniec stworzyć własne drzewo genealogiczne. A nuż uda nam się w nich dotrzeć do przodków pochodzących od Karola Wielkiego bądź Mieszka I?
Podczas lekcji uczestnicy poznają historię zegarów począwszy od starożytności do współczesności oraz przyjrzą się zegarom usytuowanym na leszczyńskich kościołach. W drugiej części zajęć dzieci wykonają papierowy zegar.
Etnografia
a/ zwyczaje i obrzędy świat Bożego Narodzenia
b/ zwyczaje i obrzędy świąt Wielkiej Nocy
Podczas lekcji prezentowane są polskie i wielkopolskie zwyczaje świąteczne. Zajęcia połączone są z działaniami plastycznymi.
Lekcje prowadzone są sezonowo.
b/ zwyczaje i obrzędy świąt Wielkiej Nocy
Podczas lekcji prezentowane są polskie i wielkopolskie zwyczaje świąteczne. Zajęcia połączone są z działaniami plastycznymi.
Lekcje prowadzone są sezonowo.
Podczas zajęć uczniowie zapoznają się z elementami ludowego stroju męskiego i kobiecego, utrwalając wiadomości poprzez trójwymiarową układankę z barwnie ubranymi postaciami.
Gaz, prąd, bieżąca woda, Internet, telewizor, Xbox to nasza domowa rzeczywistość. Co jednak zrobić kiedy wyłączą światło a w kranie nie ma wody? Nuda? Lekcja przeniesie uczniów do dawnej, wielkopolskiej chaty wiejskiej i przedstawi świat zupełnie inny, świat dawnych sprzętów domowych, świat zabaw i prac rodzinnych.
Podczas lekcji uczestnicy zapoznają się z tradycyjnym obrazem przyrody w życiu naszych przodków. Dowiedzą się jaki jest związek przyrody z kulturą ludową oraz co łączy słowa eko i etno. Podsumowaniem lekcji będzie dyskusja nad negatywnym wpływem działalności człowieka na środowisko naturalne.
Sztuka
Prezentacja wybranych zagadnień i zabytków z różnych okresów historycznych.
Do wyboru: antyk, średniowiecze, renesans, barok, klasycyzm, romantyzm, malarstwo polskie 2 połowy XIX w., Młoda Polska, 20-lecie międzywojenne.
Do wyboru: antyk, średniowiecze, renesans, barok, klasycyzm, romantyzm, malarstwo polskie 2 połowy XIX w., Młoda Polska, 20-lecie międzywojenne.
Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z symboliką żydowskiej sztuki religijnej oraz wyrobami rzemiosła artystycznego towarzyszącego świętom judaizmu.
Wykorzystując postać Ottomara Anschütza, sławnego wynalazcy pochodzącego z Leszna, zajęcia przybliżą specyfikę filmu, jako twórczego wyniku rozwoju fotografii. By lepiej uzmysłowić początki filmu, zajęcia wzbogacone są ilustracjami oraz prezentacją starego aparatu fotograficznego Anschütza.
Czy wiecie kim był Jan Jonston i co go łączy ze światem zwierząt i roślin? Gdzie w przestrzeni miejskiej Leszna odnajdziemy przedstawienia zwierząt? Dlaczego motywy związane z symboliką zwierząt umieszczano w architekturze? By zaleźć odpowiedzi na te pytania, zapraszamy na spacer po mieście.
Historia
Lekcja polega na udziale grupy w obrazkowej grze planszowej, podczas której uczestnicy dowiedzą się m.in.: kto założył Leszno i dlaczego? Jak wyglądało dawne miasto, kto w nim żył, czym zajmowali się mieszkańcy przed wiekami? Kto w mieście był najważniejszy i dlaczego? Lekcja poprzez zabawę uczy historii miasta.
Podczas lekcji odpowiemy sobie na pytania: Co to jest herb? Kto miał prawo się nim posługiwać? Gdzie był umieszczany? Przedstawiona zostanie legenda związana z herbem rodu Leszczyńskich. Lekcję zakończy skomponowanie własnego herbu.
Podczas lekcji uczniowie zdobywają wiedzę o dwóch najważniejszych rodzinach Leszna. Dowiemy się: jakie imię męskie najczęściej powtarzało się w rodzinie Leszczyńskich, którzy przedstawiciele rodu byli królewskimi dworzanami i gdzie karierę polityczną zrobił Aleksander Józef Sułkowski?
Podczas lekcji uczestnicy poznają sytuację polityczną w Europie w 1918 r. oraz przyczyny wybuchu powstania wielkopolskiego w regionie leszczyńskim.
Podczas lekcji omówiona zostanie droga Leszna do niepodległości. Prześledzimy przebieg uroczystości, zwiastujących przejęcie miasta przez polską władzę po dobie zaborów. Ponadto, zobaczymy jak funkcjonowało miasto i jego mieszkańcy w pierwszych latach wolności.
Celem zajęć jest przedstawienie rozwoju przestrzennego miasta i jego najważniejszych budowli w oparciu o plany, rysunki, pocztówki. Częścią zajęć jest spacer po mieście, mający na celu zauważenie zmian, jakie nastąpiły w Lesznie na przestrzeni 100-150 lat oraz zwrócenie uwagi na piękno mijanej architektury.
Podczas lekcji prezentowana jest historia leszczyńskiej społeczności żydowskiej od XVII do XX w. oraz najważniejsze budynki w dzielnicy zamieszkiwanej dawniej przez Żydów. Zajęcia połączone są z wycieczką po dzielnicy w celu zarysowania topografii dawnego Leszna.
Kiedy narodził się pomysł wysyłania karty pocztowej? Kto wymyślił jej popularną nazwę? Jak wyglądały niegdyś pocztówki? Na te pytania uczniowie znajdą odpowiedź podczas lekcji pt. „Historia Leszna w obrazkach”. Uczestnicy zajęć wykonają oryginalną pocztówkę z widokami Leszna – techniką kolażu.
Na zajęciach zostanie wyjaśniony termin Holokaust/Zagłada/Szoa oraz pojęcia z nim związane (obóz pracy, koncentracyjny, zagłady, Endlösung...). Zostaną przedstawione przyczyny, przebieg oraz skutki Zagłady, które mogą stać się początkiem dyskusji na temat realiów wojny czy tolerancji.
Rodzaje warsztatów
Warsztat tkacki
Zajęcia warsztatowe, podczas których uczestnicy poznają historię tkactwa w dawnej Polsce, odkrywają czym jest krosno, osnowa oraz wątek. Każde dziecko wykona własny dywanik lub zakładkę, wykorzystując różne materiały i włóczki. Liczba uczestników: do 20 osób.
Historia w obrazkach - warsztaty komiksowe
Poznając historię komiksu, dzieci dowiadują się, że jego korzenie sięgają bardzo dawnych czasów. Gdy już zrozumiałe będzie na czym polega wyjątkowość tej popularnej sztuki, dzieci będą mogły zaprojektować swoje własne, krótkie formy komiksowe. Warsztaty przeznaczone dla dzieci powyżej 10 roku życia.